Tidsfördriv i mitt liv

2012-03-20
Har väl inte så mycket intressant att berätta. Så jag kastar upp lite annat än bara rapporter från mitt liv.
.
Börjar med ett YouTube-klipp som jag hoppas uppskattas av mina läsare vars hjärtan också smälter lite när små, fluffiga kissekatter gör söta saker :D
.
Ett tips till mina läsare som vill samla vuxenpoäng, eller som är tillräckligt vuxna för att dela recept utan anledning att samla poäng. Det var min klassis Ida som bakade det här och gjorde mig nyfiken på det. Nu är det den nya favoriten i hushållet Blad/Persson.
Bild från första gången jag bakade Tortanto, som det heter.
  • 25 g Jäst
  • 5 dl Vatten
  • 3,5 msk  Olja
  • 1,5 msk Honung
  • 1,5 msk Flingsalt
  • 4 dl Durumvetemjöl
  • 6,5 dl Vetemjöl Special
  1. Smula jästen i en bunke
  2. Lös upp jästen med ljummet vatten blandat med olja, honung och salt
  3. Blanda i mjöl, lite i taget, tills degen släpper från kanterna - Tack ännu en gång för elvispen mamma. Den är ovärdelig i dessa stunder ;)
  4. Jäs i 30 min
  5. Tryck ut (KAVLA INTE!) degen i en rektangel, ca 1 cm tjock
  6. Pensla kanten och rulla ihop degen till en "korv" - Forma till en falukorvsring som på bilden ovan eller låt det vara en korv så får man en enorm limpa!
  7. Jäs i 30 min
  8. Sätt ugnen på 250 grader
  9. Ställ in degen i ugnen och sänk till 200 grader. Låt den stå därinne 20-25 min
  10. Svalna på galler
  11. ÄT!
Här är originalreceptet: http://www.recept.nu/1.38087/leila_lindholm/matbrod/mjol/tortanto
Har dock gjort det i en student-/frukostvariant utan mozzarella, skinka, oliver och basilika. Så det blir ett "helt vanligt" bröd.
Nu ska jag snart skypa med min mor. Men här fick ni lite läsning i alla fall ;)

0 Comments


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!